Wir kommen gerade von einem kurzen Ausflug nach Schweden zurück, diesem schönen, weiten Land mit den hilfsbereiten Menschen. Dazu hat dieses Jahr, zumindest der Süden, auch noch richtig heisses Sommerwetter zu bieten, was allerdings eine Kehrseite hat: In manchen Teilen sieht es nun aus wie in Südfrankreich - braunes, verdorrtes Gras am Strassenrand und auf den Hügeln. Und in den Flüssen und Seen fehlt es an Wasser !
Wir sind, mit ein paar Variationen, den "Värensleden" gepaddelt, eine bekannte Kanustrecke über 120 km von Asa in den See Asnen, also nördlich und südlich von Vaxjö. Vor allem in manchen Flussabschnitten fehlt ein guter halber Meter am normalen Wasserstand im Sommer, wie wir ihn vor ein paar Jahren erlebt haben. Da hilft nur noch treideln -im besten Fall. Die Verleiher scheinen auch Niemanden mehr auf diese Abschnitte zu schicken.
Wer Genaueres wissen will, kann sich melden. Auf jeden Fall, Vorsicht vor den Steinen, die selbst an unerwarteten Stellen in Seen zu Hindernissen werden können.
Ach ja, ich kann's mir nicht verkneifen: Wir waren zu dritt unterwegs, mit einem Sundowner 17, als Zweier flott gepaddelt, und unserem Yellowstone Solo, beide voll beladen. Dank sit & switch und Bentshaft-Paddel konnte ich in dem Einer gut mit dem Zweier mithalten. Also doch wieder ein bisschen sportliche Herausforderung...
Zitat von Nofrad im Beitrag #2Auch auf die Gefahr hin mich bloß zu stellen: was ist sit und switch?
"Sit and switch" is the name often used for the so called 'hit and switch' paddling technique, which uses the switching of paddling sides to go straight or to manoeuvre (although going straight is in fact a manoeuvre too) e.g. for a turn to the left, the solo/stern paddler paddles on the right side of the canoe and vice versa.
It is often called 'sit and switch' because it is mostly done when paddlers sit, but this ignores the essence of this paddling technique.
The essence of the 'hit and switch' technique is the avoiding of correction strokes to go straight to make a very high stroke rate possible, which enables paddling with high speed for a long time. Manoeuvring is also done as much as possible by switching sides, even paddling both on the same side is feasible for that reason. Nevertheless, depending on the situation, even with the 'hit and switch' technique steering and correction strokes are made _if_ unavoidable.
Although in itself highly effective, the 'hit and switch' technique is not as easy as it may seem to be, and only works really well in narrow canoes that track well, when you use a relatively short paddle blade, paddle hard with a stroke rate of much more than 40 s.p.m. and the strongest tandem paddler paddles in the bow. So how well it works for you, depends for a large part on how well you comply to the above conditions and how well you can paddle and switch. However, don't expect real good performance from this way of paddling when you are a not a good paddler -- to do it really well, 'hit and switch' takes about the same skill as going straight with correction strokes.
For really fast paddling, with a stroke rate much above 50 s.p.m. there is no time for strong correction strokes for course keeping anymore, so to go faster, the 'hit and switch' technique is the only way to go. At lower stroke rates, it is more a matter of choice and convenience especially when the going gets really (too) tough. But even without direct need, I think it is worth it for every paddler to learn some of the 'hit and switch' technique -- especially for beginners, for whom switching comes so naturally...